Jag är en på miljonen – I’m one in a million – står det just nu baktill på några av ElectriCity-bussarna på linje 55. Budskapet syftar på att bussarna på linje 55 är några av de en miljon uppkopplade fordon från Volvokoncernen, som nu rullar runt om i världen.
Fördelarna med uppkopplade fordon är flera, bland annat öppnar det upp för nya möjligheter att göra dem säkrare och mer energieffektiva. På linje 55 har bussarna ända sedan starten 2015 varit utrustade med geofencing-teknik, ett slags digitala staket. Zone Management, som Volvos geofencing-lösning heter, innebär att när 55:an kör in i digitalt avgränsade områden längs linjen, ser tekniken till att bussarna automatiskt beter sig på önskvärt sätt. I centrala stan slår hybridbussarna om från diesel- till eldrift för att minska utsläppen och bullret. Alla bussarna är programmerade att köra i låg hastighet på vissa sträckor för att minska risken för olyckor på gator och platser med många gående och cyklister.
– Vi har goda erfarenheter av geofencing på linje 55. Bussarna kör inte för fort och de kör med tyst eldrift utan avgaser på gator med många människor. Dessutom blir körningen bekvämare för chaufförerna, säger Malin Andersson, chef för avdelningen utveckling och internationellt på Trafikkontoret.
Uppkopplade fordon innebär också att fordon kommer kunna ”prata” med varandra. En buss som kör i ett område med halka kan till exempel meddela andra fordon i närheten om detta, och på så sätt bidra till en säkrare trafikmiljö.
När det gäller energieffektivitet ger uppkopplade fordon möjlighet till förarcoachning i realtid, så att bussen framförs så bränslesnålt och energieffektivt som möjligt.
Läs mer om Volvos kampanj här.