Kollektivtrafik - Tester för hållbara och attraktiva transporter i staden
Elektrifierad busstrafik var det som ElectriCity samlades kring när samarbetet startade 2015. Sedan dess har våra partners gemensamt tagit stora kliv mot en elektrifierad kollektivtrafik i Göteborgsregionen. Linje 55 och sedemera linje EL16 var under flera år stommen till samarbetet och möjliggjorde konkreta samarbeten för att skynda på elektrifieringen och att testa flera andra lösningar som kan göra kollektivtrafiken ännu bättre.
2013 togs det första steget för att i samverkan börja testa nödvändig teknik för att elektrifiera busstrafiken i Göteborgsområdet. För att samla de viktigaste parterna skapades ElectriCity som en samverkansplattform. I juni 2015 rullade de första elbussarna ut på linje 55 och ett par år senare kompletterades den så kallade demoarenan med eldrivna ledbussar på den tungt trafikerade linje 16.
Sedan starten av samarbetet har flera parter tillkommit och en mängd tester har gjorts för att få på plats den teknik som behövs för att skala upp elektrifierad stadsbusstrafik. Men även nya tekniker kopplade till de fördelar som de tystare, utsläppsfria och uppkopplade elbussarna innebär har testats, som en ny, smidigare styrning och lösningar för bland annat luftmätning och geostaket.
Några av de viktigaste resultaten från linje 55 och EL16 är:
- Lärdomar som gett god grund till en av Europas största upphandlingar och lanseringar av elbussar i Göteborgsområdet, som nu kommer att ha den största flottan av sådana fordon i Norden
- Lyckade tester av nya helelektriska högkapacitetsbussar på linje 16.
- Snabbladdstationer med hög effekt till linjer med hög trafikbelastning, som fungerat vid uppskalning
- Nya testhållplatser anpassade till den tystare och renare eldriften, både inomhus och utomhus.
- Nöjdare resenärer – 98 procent av resenärerna på linje 55 är nöjda
- Nöjdare förare, dels tack vare den tystare arbetsmiljön med mindre vibrationer, dels tack vare tester av Volvos egenutvecklade styrsystem som minskat smärtrelaterade besvär
- Fungerande så kallade geostaket för linje 55 och linje EL16 där såväl drivlina som hastighet och säkerhetsfunktioner relaterade till vägarbeten och cyklister har testats med framgång
- En digital plattform där tidiga idéer till tjänster och produkter för kollektivtrafiken har tagits fram.
- En fungerande samarbetsmodell som nu appliceras på kommande arbeten vid byggarbetsplatser och marint
Fördelarna som en elektrifierad busstrafik för med sig för städerna är många. En eldriven ledbuss minskar utsläpp av koldioxid med cirka 100 ton per buss och år, minskar energiförbrukningen med 80 procent jämfört med dieselbussar, bidrar till en renare luft, mindre buller och bättre hälsa för de som bor längs elbusslinjer. Sammantaget hjälper det städer och regioner att uppnå klimatmål och öppnar dörren för en ny stadsplanering där de tystare, renare och säkrare bussarna inte behöver lika mycket plats.
Tester kopplade till buss- och kollektivtrafik fortsätter genom olika initiativ. Läs mer om dem nedan.
Projekt
DREEMER
Bus-as-a-Service (BaaS)
Testbädd buss
SOLUTIONSplus
Priser
ElectriCitys arbete har rönt stort intresse både i Sverige och internationellt. ElectriCity och linje 55 har haft fler än 10 000 besökare och har mottagit fyra priser:
- UITP Awards 2017
- Euro-China Green & Smart City Award, CINEV 2016
- CIVITAS Awards 2016
- European Solar Prize in 2015