I mitten av juni förra året började testrafiken med eldrivna prototypledbussar på delar av linje 16 i Göteborg. Hur har försöken gått? Har tekniken fungerat? Vad tycker resenärerna?
– Hittills har våra eldrivna ledbussar varit i trafik i över 4 500 timmar och tillryggalagt en sträcka på 62000 kilometer på en av stadens mest frekventerade linjer utan några större driftstörningar. Det är ett fantastiskt bra resultat, säger Peter Nordin, som är koordinator ElectriCity för Volvokoncernen.
Under försöksperioden har den teknik som används för laddning, styrning och drift kontinuerligt testats, optimerats och verifierats för att ge underlag för fortsatt produktutveckling.
Västtrafiks senaste passagerarundersökning från april 2019, visar att även göteborgarna överlag är mycket nöjda med sina elektrifierade bussar. Till exempel anser över 90 procent av resenärerna på linje 16 att de elektrifierade bussarna bidrar till en bättre stadsmiljö och är behagliga att åka med. Trafiken med eldrivna ledbussar på linje 16 får också höga betyg för en bra turtäthet, snabba resor och att det är rent och städat ombord på bussarna.
Volvos prototypledbussar har en rad tekniska och designmässiga lösningar som ska göra resan enklare och bekvämare för resenärerna. Bussarna är bland annat utrustade med fyra dubbeldörrar, stora fria golvytor och ergonomiskt utformade ledstänger, handtag och ryggstöd för stående passagerare. Syftet är att ett stort antal passagerare snabbt och smidigt ska kunna kliva på och av vid varje stopp, samtidigt som resan ska bli så behaglig som möjligt. Ombord finns gratis wifi, möjlighet att ladda mobilen och infoskärmar som visar trafikinformation.
Trafiken med elledbussarna körs av Transdev.
Ta en tur med den eldrivna ledbussen på linje 16. Se filmen här!