Volvo Penta, ABB och Chalmers ska i en förstudie utvärdera olika tekniska lösningar som kan klara utmaningarna med snabbladdning av eldrivna färjor.
I studien ska man titta på om den snabbladdningsteknik som används på busslinjerna 55 och EL16 kan anpassas för användning i marin miljö.
- Även om ren eldrift till sjöss fortfarande är en teknik i uppstartsfas, behöver vi utveckla ett nätverk av snabbladdningsstationer om det här spännande nya transportsystemet ska bli framgångsrikt och kunna växa, säger Niklas Thulin som jobbar med lösningar inom elektromobilitet på Volvo Penta.
- Att identifiera de mest lovande lösningarna blir utmaningen i det här ettåriga projektet som delvis finansieras av Energimyndigheten.
Det är färjan Älvsnabben 4 som går i trafik över Göta älv som ska konverteras till eldrift av Volvo Penta i samarbete med Västtrafiks operatör Styrsöbolaget, som ingår i Transdev. Planen är att den eldrivna färjan ska tas i trafik i slutet av 2020.