Hoppa till huvudinnehåll

Solel i bussbatterier kapar topparna i Brf Viva och gör elnätet smartare

onsdag, december 5, 2018

I Riksbyggens Brf Viva på Guldheden i Göteborg testas nu ett unikt system där energi från solceller på byggnadernas tak lagras i begagnade elbussbatterier från ElectriCitys Linje 55. Med hjälp av energilagret skapas flexibilitet i energianvändningen och fastigheternas effekttoppar kapas.

Energilagret bidrar också till att effektivisera det omgivande elnätet i staden. Bakom projektet står Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park.

– Att återanvända begagnade elbussbatterier i Riksbyggens Brf Viva för att lagra solel är smått genialiskt. I Brf Viva, där inflyttningen nyligen startat, testas många nya lösningar inom hållbarhetsområdet för första gången i praktiken. Projektet med bussbatterierna visar också att energi- och fastighetsbranschen samt fordonsindustrin tillsammans kan hitta nya smarta lösningar och kan komplettera varandra på ett nytt sätt, säger Anders Johansson, biträdande marknadsområdeschef, Riksbyggen.

– Vi vet att elbussbatterier har god prestanda för andra applikationer såsom energilagring när de har använts färdigt i bussen. Exakt hur bra ska vi nu undersöka. Genom att använda batterierna som energilager får de ökad livslängd och innebär bättre utnyttjande av resurser och mindre miljöpåverkan. Inom Volvo tittar vi på olika möjligheter att återanvända bussbatterier som energilager, och Viva är ett exempel, säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo.

– Genom att samla in data från energisystemet i Brf Viva kommer vi att kunna hjälpa till med smart styrning och optimering av energianvändningen. Det handlar om optimering utifrån bostadsrättsföreningens behov men också ur ett systemperspektiv för att stadens energianvändning ska bli mer effektiv med minskad miljöpåverkan. Tillsammans blir vi bättre, säger Helena Nordström, projektledare på Göteborg Energi.

– Smarta samarbeten mellan olika sektorer behöver vi se mer av för att få till ett hållbart samhälle och det är häftigt att Riksbyggen har en ambition som går utanför den egna organisationen. Positive Footprint Housing, som energilagret är en del av, är en forsknings- och innovationsplattform som öppnar för andra aktörer, som Volvo och Göteborg Energi, att vara med och driva gemensamma innovationsprojekt, säger Peter Selberg, forskningsstrateg på Johanneberg Science Park.

Fakta energilagret i Riksbyggens Brf Viva

  • Energilagret består av 14 stycken begagnade elbussbatterier från Linje 55 av typen litiumjon
  • Energin som lagras i batterierna kommer från solceller på fastigheternas tak. Batterierna kan också laddas med förnybar el från det omgivande elnätet när priset är lågt
  • Energilagret används till att kapa fastigheternas effekttoppar. Den egenproducerade solelen kan användas, lagras eller säljas beroende på vilket som är mest fördelaktigt för tillfället.
  • Energilagret (200 kWh) innebär att endast fyra procent av den egenproducerade solelen behöver säljas jämfört med 20 procent utan energilager
  • Ett fullt energilager räcker till att ladda ungefär 4,5 elbilar (á 40 kWh), 30 elcyklar (á 0,5 kWh) och köra fem tvättmaskiner (á 1 kWh)

Läs hela pressmeddelandet hos Riksbyggen