Inom ett ElectriCity-projekt har flera parter samverkat för att ta reda på förutsättningarna för att utforska nya mobilitetslösningar på våra vattenvägar. Resultaten visar att det krävs ett helhetsgrepp, som idag saknas, från rätt aktörer och stark samverkan för att få det på plats. Men om viljan finns är potentialen god för att öppna upp och testa nya färdvägar över vatten.
Projektet "Testbäddsmiljö för elektrifierad autonom kollektivtrafik på vatten" syftade till att klargöra potentialen och utvärdera resursbehov för en öppen delad testbäddsmiljö för urbana vattentransporter, som älvtrafik och skärgårdstrafik, i Göteborgsområdet. Inom projektet, som finansierades av Energimyndigheten, har tio olika aktörer tagit ett bredare grepp om vilka resurser och centrala frågeställningar som krävs för att sjösätta en testmiljö, kopplade till bland annat infrastruktur, mobilitetsmönster och legala aspekter.
Projektet har producerat två slutrapporter och bland resultaten konstateras bland annat att:¨
Enligt projektledaren Lars Bern finns det nu ett användbart material för beslutsfattare och andra intressenter att ta del av, som kan göra skillnad:
– Förutom behovet av samverkan mellan flera intressenter så är det efterfrågat att Göteborgs Stad kliver fram och hanterar möjligheterna ur ett mobilitetsperspektiv sammanvävt med andra transportmedel som gång, cykel, buss och spårvagn. Det är nog den bästa vägen framåt för att låsa upp en till synes effektiv potential för genare vattenvägar, säger Lars Bern.