Hoppa till huvudinnehåll

Samverkan och helhetsgrepp kan möjliggöra nya mobilitetslösningar på vattenvägar

fredag, september 6, 2024

Inom ett ElectriCity-projekt har flera parter samverkat för att ta reda på förutsättningarna för att utforska nya mobilitetslösningar på våra vattenvägar. Resultaten visar att det krävs ett helhetsgrepp, som idag saknas, från rätt aktörer och stark samverkan för att få det på plats. Men om viljan finns är potentialen god för att öppna upp och testa nya färdvägar över vatten.

Trafik på Göta älv i Göteborg. Foto: Edvin Johansson på Unsplash.

Projektet "Testbäddsmiljö för elektrifierad autonom kollektivtrafik på vatten" syftade till att klargöra potentialen och utvärdera resursbehov för en öppen delad testbäddsmiljö för urbana vattentransporter, som älvtrafik och skärgårdstrafik, i Göteborgsområdet. Inom projektet, som finansierades av Energimyndigheten, har tio olika aktörer tagit ett bredare grepp om vilka resurser och centrala frågeställningar som krävs för att sjösätta en testmiljö, kopplade till bland annat infrastruktur, mobilitetsmönster och legala aspekter.

Projektet har producerat två slutrapporter och bland resultaten konstateras bland annat att:¨

  • Möjligheterna ligger i de nya lösningarnas energieffektivitet, flexibilitet samt att olika grader av automatisering kan underlätta såväl för nya som befintliga farkoster. 
  • I djupstudier av båtresenärer i Göteborg bedöms acceptansen för elektrifierade och automatiserade fartyg som relativt hög. Integration i befintligt kollektivtrafiknät och biljettsystem/skattefinansiering värderas högt. Som oftast i kollektivtrafik finns önskemål från resenärer på fler länkar än vad finansiering tillåter. 
  • Om städer och/eller hamnmyndigheter tar ett helhetsgrepp för att möjliggöra testning och utveckling av fartyg och trafik, skulle det i sin tur kunna stötta en stadsutveckling där man uppnår mer energi- och tidseffektiva resor.

Enligt projektledaren Lars Bern finns det nu ett användbart material för beslutsfattare och andra intressenter att ta del av, som kan göra skillnad:

– Förutom behovet av samverkan mellan flera intressenter så är det efterfrågat att Göteborgs Stad kliver fram och hanterar möjligheterna ur ett mobilitetsperspektiv sammanvävt med andra transportmedel som gång, cykel, buss och spårvagn. Det är nog den bästa vägen framåt för att låsa upp en till synes effektiv potential för genare vattenvägar, säger Lars Bern.

Läs mer om projektet och hitta slutrapporter här nedan

Trafik på Göta älv i Göteborg. Foto: Edvin Johansson på Unsplash.

Testbäddsmiljö för elektrifierad autonom kollektivtrafik på vatten

Projektet syftade till att klargöra potentialen och utvärdera resursbehov för en öppen delad testbäddsmiljö där innovativa lösningar inom elektrifierad och autonom kollektivtrafik på vatten kan testas och utvecklas. Projektet har producerat två slutrapporter som du kan hitta här.