Sommaren 2017 installerades Volvo Dynamic Steering (VDS) i elbussarna på linje 55 i Göteborg. Resultatet av en långtidsstudie som gjorts i samband med detta visar nu tydligt att arbetsrelaterade fysiska besvär hos bussförarna kan minska med hjälp av den nya styrningen.
Trög styrning är ett återkommande problem bland tunga fordon och buss, vilket kan orsaka besvär i axlar och armar hos förarna. Något som underlättar för förarna är servostyrning och VDS är en avancerad, vidareutvecklad sådan.
Studien, som gjorts över ett och ett halvt år, visar att de förare som rapporterade måttliga till mycket starka besvär före studien antingen upplevt en minskning till svaga eller inga besvär eller inte upplevt någon ökning av besvären då de kört med VDS.
-Det är tydligt att VDS har haft en positiv inverkan på bussförarnas arbetsmiljö, säger Lars-Ola Bligård, forskare på Chalmers och en av författarna av studien.
Generellt sett ställer sig förarna väldigt positiva till VDS och resultaten från undersökningen visar att denna styrning kan ha en positiv inverkan på bussförares arbetsmiljö och upplevda fysiska besvär.
-Att framföra en buss på ett säkert sätt och i tid i en ansträngd trafiksituation gör bussföraryrket till en stundtals påfrestande arbetsmiljö. Lösningar som Volvo Dynamic Steering är en välkommen och viktig utveckling för att våra förare ska få en bättre arbetsmiljö, säger Karl Orton, IT- och fleetdirektör på Keolis som är operatör på linjen.
Resultatet av rapporten öppnar nu för fortsatta studier.