Hoppa till huvudinnehåll

ElectriCity ger sig ut på vattnet med Volvo Penta

tisdag, februari 5, 2019

I nästa fas av Göteborgs initiativ för att ge invånarna ett smidigt pendlingsnätverk som täcker in hela staden och har låga utsläpp lanseras en eldriven färja som drivs med Volvo Penta-motorer i transportekosystemet ElectriCity.

ElectriCity-projektet i Göteborg har nått stora framgångar och nu läggs en helt eldriven färjelinje till stadens befintliga elbussnät. Det eldrivna marina drivsystemet levereras av Volvo Penta, som ansluter till initiativet efter systerbolaget Volvo Bussar, som är ledande partner inom ElectriCity-projektet och har levererat elbussar till linje 55 i centrala Göteborg och eldrivna ledbussar till linje 16. Den nya eldrivna färjan, som är tänkt att vara en modell för hur en framtida ren stadsutveckling kan se ut, kommer att fungera som en förbindelse över Göta älv.

Göteborgs ElectriCity-projekt är ett samarbete mellan industrin, högskolan och kommunen. Det handlar om att utveckla, testa, demonstrera och utvärdera lösningar som bidrar till att etablera nya, hållbara och attraktiva transportsystem och som skapar nya möjligheter för framtida resande, varutransporter och stadsplanering. Att använda el i kollektivtrafiken bidrar till att minska problem som buller och dålig luftkvalitet, förutom att det minskar energiförbrukningen och transporternas miljöpåverkan.

Skapa elektriska farleder
Även om det redan finns färjor på Göteborgs vattenfarleder som är utrustade med eldrivna dieselmotorer används dessa bara på korta sträckor över älven. ElectriCitys färja kommer med sina Volvo Penta-motorer att bli den första helt eldrivna färjan i staden som kan genomföra längre turer med flera stopp, och kommer så småningom även att kunna snabbladdas.

Att införa den här turen är en del av en långsiktig plan med fler färjelösningar med ren energi och ett marint demonstrationsobjekt. Städer runt om i världen har ofta byggts runt vattenleder, och att förbinda hållbara vägtransporter med hållbara sjötransporter i ett och samma trafiksystem är ett av slutmålen.

Färjan, Älvsnabben 4, kommer att konverteras till endast eldrift av Volvo Penta i samarbete med Västtrafiks operatör Styrsöbolaget, som är en del av Transdev. Det handlar om att ta bort marina dieseldrivlinor och ersätta dem med ett batteridrivsystem med samma effekt som den tidigare dieselmotorn, men med ett betydligt högre högsta vridmoment. I början kommer färjan att laddas över natten med ett inbyggt generatoraggregat som körs på HVO.

Den nuvarande planen är att komma igång med konverteringen tidigt nästa år, och målet är att färjan tas i kommersiell drift på Göta älv i slutet av 2020.

-Vi stöder fullt ut ElectriCitys ambition att ge ännu mer liv åt Göteborg genom att sammanföra människor över hela staden på ett hållbart sätt, säger Björn Ingemanson, vd för Volvo Penta. 

Läs hela pressmeddelandet

Se filmen