Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen lindholmen 2 travel info

logo

Passagerarna uppskattar tystnaden i elbussar

ElectriCity och möjligheter för städer och passagerare ur olika användarperspektiv var temat för en workshop på Chalmers nyligen.
Foto Carina Schultz.

Besökare från hela Europa deltog i ett demo-event för forskningsprojektet EBSF 2 - European Bus System of the Future 2. Forskarna Oskar Rexfelt och Pontus Wallgren från Chalmers presenterade användares upplevelser av inomhusbusshållplatser, samt resultat från en passagerarundersökning.

- Vi har studerat vad passagerare och bussförare tycker om bussarna och hållplatserna, utifrån användarupplevelse och adoption. Vi kom fram till att bussförarna uppskattade den förbättrade arbetsmiljön, som de upplevde som tystare, säkrare, smidigare och mindre tröttande, säger Pontus Wallgren.

- Passagerarna tyckte också att bussen att var tyst, jämngående, välskött, miljövänlig, och inte minst uppskattade man de trevliga bussförarna.

Ett annat forskningsområde är uppvärmning av elbussar, där Volvo Bussar presenterade sin lösning för ett förbättrat värmesystem.

- Eftersom man inte kan ha dieselvärmare i en elbuss, är det nödvändigt att hitta nya lösningar, förklarar Pontus Wallgren, docent vid Institutionen för industri och materialvetenskap på Chalmers.

- Volvo har utvecklat nya metoder för uppvärmning med en energibesparing på cirka 60%.
Dagen avslutades med resa med elbuss till Lindholmen, och en presentation av inomhusbusshållplatsen.

- Det finns idéer kring inomhushållplatser i andra städer, men detta är förmodligen den första som byggts och används. Det är väldigt intressant att ta del av både hur bussen laddas, miljön, och tankarna kring hållplatsens utformning, säger Michele Tozzi, UITP, projektledare för EBSF 2.