Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen lindholmen 2 travel info

logo

Elbussar – tystare, avgasfria och passagerarvänliga

I Göteborg användes och testades 2015-2020 eldrivna bussar på linje 55 och en del av linje 16 (EL16). Bussarna var konceptfordon som Volvo Bussar utvecklat för att testa och utvärdera ny miljöanpassad teknik och olika lösningar som kan öka kollektivtrafikens attraktionskraft. I december 2020 hade alla nödvändiga tester genomförts med så stor framgång att den extratrafik som dessa bussar innebar lades ner.

Många fördelar med elbussar

På linje 55 användes tre helt eldrivna bussar och sju elhybrider. På en del av linje 16 (EL16) användes två helt eldrivna ledbussar med kapacitet för upp till 135 personer. De renodlade elbussarna avger inga avgaser och är betydligt tystare och energieffektivare än dieselbussar. Elbussarna på linje 55 och EL16 drevs uteslutade av förnybar el vilket ger en mycket låg klimatpåverkan.

Elmotorer och batterier

Elbussmodellerna som körde på linje 55 och EL16 i Göteborg är utrustade med en elmotor (ledbussen har två) som drivs av litiumjon-batterier. När dessa bussar motorbromsar laddas batterierna med bromsenergi, som annars skulle gått till spillo. Laddning sker också från elnätet vid de snabbladdningsstationer som finns vid några av hållplatserna. Utrustningen för laddning, energilagring och framdrivning är baserad på den teknik som används i Volvos kommersiellt tillverkade elektrifierade bussar.

Öppet gränssnitt för snabbladdning

Laddstationerna på de numera nedlagda linje 55 och EL16 är baserade på ett öppet gränssnitt för snabbladdning, OppCharge. Det innebär att de kan utnyttjas av elektrifierade bussar från olika tillverkare. 

Se vår film om hur elbussen funkar

Läs mer om OPPCharge 

Möter resenärernas behov

Resenärernas önskemål om en trivsam miljö och praktiska funktioner ombord har påverkat utformningen av elbussarna på flera sätt. Elbussarna som användes på linje 55 har en extra bred dörröppning med lågt insteg mitt på bussen för att all på- och avstigning ska gå snabbt och smidigt. De eldrivna ledbussarna på EL16 har fyra dubbeldörrar av samma skäl. Stora öppna ytor med lågt och plant golv underlättar för passagerare med barnvagn eller rullstol. Bussarna är också utrustade med wifi och eluttag för den som vill surfa eller ladda mobilen samt displayer för information och nyheter. Tanken är att skapa förutsättningar för en enkel, bekväm och sömlös förflyttning – där resenären kan utnyttja tiden ombord efter eget huvud.

Mer fakta om Volvos elbuss hittar du här

Massiv utrullning av elbussar när linje 55 och EL16 gick i mål

Bussarna rullade totalt 1,4 miljoner kilometer och enbart linje 55 transporterade under sina fem år en miljon resenärer om året och körde totalt 123 000 turer, vilket gett gedigen data för ElectriCity-samarbetets parter. Tack vare lärdomar som dragits på denna testarena rullade den 13 december 2020 150 nya elbussar från Volvo ut på 34 linjer i Göteborgsområdet. 

Läs mer om tester som gjordes på linje 55 och EL16 samt vad samarbetet kring bussarna lett till